Wintertenen kunnen soms een onderliggende ziekte hebben maar meestal is dit het gevolg van abnormaal samentrekken van de kleine bloedvaatjes in de voeten.
Wanneer het koud is gaan de kleine bloedvaatjes samentrekken zodat de bloeddoorstroming naar de vitale organen goed blijft. Door de verminderde bloedtoevoer in de kleine bloedvaatjes krijg je een koud gevoel in de extremiteiten.

Symptomen:

• Jeukende of pijnlijke zwelling van tenen

• Roodpaarse verkleuringen

• eventueel blaasjes,  die meestal pijn doen of hevig branden

Risicofactoren:

• Koude
  • Vochtigheid
  • Erfelijk, treedt vooral op bij jonge vrouwen vanaf de puberteit

Preventie:

• Hou uw voeten en de rest van uw lichaam warm & droog.
  • Kies voor de juiste kleding: brede schoenen en ademende sokken (niet afknellen).
  • Beweeg voldoende en stop met roken. Roken vermindert de doorbloeding van uw huid.
  • Voeten insmeren met een vette crème, niet tussen de tenen!
  • Wisselbaden met 3 minuten warm water en 30 seconden koud water. Sluit af met warm water.
  • Vermijd stoten, schuren, wrijven of krabben op plekken van de huid die door de kou verkleurd zijn.
  • Heeft u veel klachten en gebruikt u bètablokkers?
    Bespreek met uw huisarts of u deze medicijnen kunt verminderen of (tijdelijk) stoppen om te kijken of uw klachten hierdoor verbeteren.

Maatregelen Covid-19

Beste patiënten,

Om het verspreiden van het coronavirus tegen te gaan vragen we u om rekening te houden met de volgende maatregelen:

1. Enkel de patiënt wordt toegelaten tot de praktijk. Kinderen tem 18jaar mogen vergezeld worden door 1 volwassene. Begeleiding of vervoer wacht buiten of in de auto.
  2. Doe je persoonlijk mondmasker aan en ontsmet je handen alvorens de praktijk te betreden.
  3. Probeer zoveel mogelijk 1,5m afstand te behouden.
  4. Ben je ziek of ben je in contact geweest met een besmet persoon, gelieve ons telefonisch te contacteren om je afspraak te verplaatsen.
  5. Betaling bij voorkeur met bancontact (contactloos).

Alvast bedankt!
We zijn blij jullie opnieuw te mogen ontvangen!

Dana – Eline – Nele – Sarah - Ivan